Ombouw van woonschip naar casco zeilschip - Ijzerwerk

... Periode 2005 tot 2008 ...


Het plan is om de stevenaak weer terug te brengen naar de oorspronkelijke lengte. Vroeger was het een paviljoenschip zonder roef aan de den. Om aan de originele contouren van het schip geen afbreuk te doen hebben we gekozen voor een zadeldak roef over het gehele ruim . Tussen het paviljoen en de roef een grote kuip met daaronder de machine kamer.Het afwerkingniveau moet in de buurt komen van die van een roef lemsteraak. Omdat een stevenaak door zijn scherp en behaald onderwaterschip rank is word ze relatief laag getuigd. We gaan voor comfortabele zeileigenschappen. ze zal sowieso wel een goede zeiler zijn.

Augustus 2005 zijn we begonnen met de sloop. Mijn vader heeft de complete betimmering gedemonteerd. Het moet een aparte klus voor hem zijn geweest te meer omdat hij eigenhandig het schip had ombebouwd van vrachtschip naar woonschip. Daarna werd op de werf van SRF de opbouw eraf gesloopt en ook de 48 PK sterke MANN diesel hoofdmotor ging in het oudijzer.Het schip kwam achter dan ook behoorlijk omhoog.

Daarna verslepen we haar naar de werf van Harm Visser niet ver van SRF in Harlingen. Hier wordt het schip uit het water genomen en het onderwaterschip geinspecteerd . Na 25 jaar geen hellingbeurt te hebben gehad valt de aangroei mee en ook het onderwaterschip is nog in een goede conditie. Het casco zal hier weer terug worden gebracht naar originele lengte van 22 meter. We overwegen om haar nog wat korter te maken, maar na inmeten blijkt dit niet te gaan. Heel duidelijk laat het casco zien waar ze is verlengt. Het resultaat is verbluffend wat een mooi casco is er na inkorten onstaan. Harm Visser heeft echt vakwerk geleverd. We kunnen niet wachten om verder te gaan.

In 2007 varen we haar pas terug naar SRF om te beginnen met het ijzerwerk. Hier worden niet alleen de prachtige lijnen terug gebracht van het casco maar ook de dek layout zeer smaakvol aangebracht. Ook SRF heeft fantastisch werk geleverd.

In 2008 verslepen we haar naar onze haven in Sneek en maken haar klaar om gestraald te worden. Aangekomen in Uitwellingerga heeft ze een tijdje op de kant gestaan. Vervolgens gestraald inclusief het onderwaterschip bij Straal en Coatings bedrijf Hooghiemstra. Het onderwaterschip is glad geplamuurd en voorzien van antifouling. Het resultaat is perfect. Hooghiemstra heeft haar met veel zorg een mooie uitstraling gegeven.

... Onderstaand een paar foto's van ombouw woonschip tot leeg casco na de straler ...

Ligplaats SRF in Harlingen begin van de ombouw Mijn Vader sloopt de betimmering Hij heeft de stevenaak zelf ingetimmerd Super dat hij dit voor ons deed Het begint al aardig kaal te worden Wat heeft mijn vader het kasko altijd goed onderhouden, nergens roest Plannen maken Het schip is aardig omhoog gekomen 26 meter lang Na 25 jaar geen hellingbeurt valt de aangroei best mee Hier staat ze op de langshelling van Harm Visser in Harlingen Het inkorten is begonnen Goed uitgemeten en alles is verwijderd Alles strookt, nu weer aan elkaar lassen In originele lengte, wat konden ze vroeger  mooie schepen bouwen Alleen de bakboord kimgang strookte niet helemaal 22 meter - perfect gelukt Zo lag ze 1,5 jaar te wachten bij Harm Visser in Harlingen Weer terug bij SRF voor groot ijzerwerk Eerst de gangboorden uitstroken Watertank als kofferdam met grote mangatdeksels De eerste lijnen van opbouw Groffe lijnen van de zadeldakroef in wording De lijnen staan nergens stil er zit geen recht stukje in het schip Groot ijzerwerk klaar het achterschip blijft maar hoog op het water liggen Al aardig onderweg met klein ijzerwerk Demontabele zwaardklamp om eventueel in Frankrijk te kunnen varen Mastkoker Kuip en achterwand, inspiratie bron zijn duidelijk  onze lemsteraken Mastkoker constructie waar de toekomstige gang doorheen loopt Door het lange wachten is het kasko toch wat gaan roesten Het Paviljoen is in ere hersteld met een moderne kuip De achtersteven  weer in ere hersteld, kijk eens hoe geveegd de waterlijn is De voorsteven voorzien van kluiverboom stoel Ijzerwerk klaar, liggend in onze haven te Sneek Klaar voor de straler Op weg naar de straler Op de Kant bij straal en coatings bedrijf Hooghiemstra in Uitwellingerga Net gestraald en gecoat Geplamuurd waar nodig en voorzien van topcoat en antifouling Schroefas en anodes gemonteerd voor te waterlating, wat een plaatje Terug naar onze haven in Sneek Wat is ze wit, oogverblindend Wachtend om ingetimmerd te worden op onze werf


Get in touch

Charterschip AALTJE ENGELINAHet plan is om de stevenaak weer terug te brengen naar de oorspronkelijke lengte. Vroeger was het een paviljoenschip zonder roef aan de den. Om aan de originele contouren van het schip geen afbreuk te doen hebben we gekozen voor een zadeldak roef over het gehele ruim . Charterschip Aaltje Engelina, stevenaak zeilschip huren voor 10 - 12 personen, Luxe stevenaak te huur - zeilvakantie in Friesland, Holland, zeilen op de friese binnenwateren, op het IJsselmeer en op de Waddenzeeland. Zeilschip voor zeiltochten, vergaderingen, als hotelschip en groepsaccomodatie in Friesland huren. Tevens geschikt voor familiefeesten, bruiloften, vergaderuimte, charter in Friesland. Boekingskantoor: Leeuwarden.

© Stevenaak AALTJE ENGELINA 2016 - 2024
De Zwemmer 1 • 8939 CA Leeuwarden • Nederland